INDYWIDUALNA I ZBILANSOWANA DIETA

Założenia diety oparte na badaniach klinicznych i najnowszych doniesieniach naukowych.

W nadwadze i otyłości

I faza - Intensywna redukcja

Obejmuje ona okres 2 tygodni i jest to etap oczyszczania organizmu. Należy zwrócić szczególną uwagę na zwiększenie podaży wody mineralnej. Pijemy ok. 2 l wody w ciągu dnia. Koniecznie rano na czczo, pół godziny przed posiłkiem wypijamy szklankę letniej wody z sokiem z cytryny, który wypłucze wszelkie nieczystości i ma działanie alkalizujące. Dietę rozpoczynamy od ściśle określonej podaży kalorii wyliczonej indywidualnie przez dietetyka stosując się do zaleceń specjalisty.

II faza - Regularna redukcja

II faza to okres, który trwa do momentu uzyskania satysfakcjonującej masy ciała. Na tym etapie diety niezmiernie ważne jest wsparcie dietetyka, szczególnie, gdy chcemy pozbyć się większej liczby kilogramów. Należy wyznaczyć sobie realną wartość masy ciała, którą chcemy osiągnąć. Niemożliwy do osiągnięcia cel rodzi frustrację. Nadal stosujemy się do zaleceń zawartych powyżej.
Na tym etapie włączamy stopniowo, po jednym tygodniowo, tzw. przyjazne węglowodany.

III FAZA - Stabilizacja metabolizmu

Jeżeli została uzyskana satysfakcjonująca masa ciała - moje gratulacje! Jednak nie można spocząć na laurach. Właściwie jest to najtrudniejszy etap, ponieważ z jednej strony uzyskaliśmy zadowalający efekt i właściwie mamy ochotę świętować, ale to pułapka. Właśnie teraz organizm szybciej niż kiedykolwiek przy nieprzestrzeganiu diety potrafi wrócić do starych rozmiarów, - czyli nastąpi tzw. efekt jo jo. Co więc zrobić? Odpowiedź jest prosta - trzymać się poniższych wskazówek. Przyjmuje się, że ten niebezpieczny okres zależy od liczby utraconych kilogramów, oblicza się go mnożąc 10 dni na każdy stracony kilogram, tzn., jeśli straciliśmy 12 kg ta faza musi trwać 120 dni. Jeśli zaniedbamy tę część diety będziemy rozczarowani, ponieważ kilogramy szybko powrócą. Dlaczego tak się dzieje?

      1. Organizm, który szybko chudnie czuje się biologicznie zagrożony i intensyfikuje uczucie głodu, dlatego tak ważne jest by nie stosować drastycznych kuracji,
       
      2. Organizm ograniczy maksymalnie wydatek energetyczny w myśl zasady "mało dostaję, mało wydatkuję", spowalnia przemianę materii,
       
      3. Nasze ciało będzie w tym przejściowym okresie zdecydowanie lepiej przyswajać kalorie, ponieważ organizm pamięta maksymalną masę ciała i będzie do niej dążył.
       

Wymienione wyżej czynniki powodują, że właśnie w tym momencie osoba zachwycona swoją nową sylwetką jest najbardziej narażona na szybki powrót do stanu pierwotnego. Dlatego tak ważne jest, aby ten etap kuracji traktować wyjątkowo poważnie i ściśle przestrzegać zaleceń dietetyka oraz zwiększyć aktywność fizyczną.

W chorobach przewlekłych

W wielu chorobach dieta jest często nierozerwalnym elementem w procesie leczenia. Stosowana nierzadko przez całe życie, powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników pokarmowych. Jednak wiele osób odżywia się nieprawidłowo, ponieważ przygotowanie zbilansowanej diety przez samego chorego nie jest łatwe, tak więc warto zasięgnąć porady dietetyka, który podpowie lub przygotuje indywidualną, zbilansowaną dietę uwzględniającą Twoje schorzenie.

Medycyna Żywienia

1. W chorobach ukł. krążenia

2. W zespole metabolicznym (miażdżyca, nadciśnienie, cukrzyca, nadwaga, otyłość)

3. W chorobach reumatologicznych

Czytaj więcej

MEDYCYNA ŻYWIENIA - przełom w leczniu chorób przewlekłych - tj:

  • choroby krążenia
  • nadciśnienie
  • cukrzyca
  • choroby o podłożu reumatologicznym - szczególnie RZS

Terapia skutecznie obniża poziom glukozy , hemogloginy glikowanej, "złego cholesterolu" , białka CRP, przywraca wrażliwość na insulinę.

Dzięki diecie , której skuteczność została potwierdzona przez kilkunastoletnie badania kliniczne możesz skutecznie odzyskać zdrowie i dobre samopoczucie.

Dieta dr Ornisha - Dr Ornishs Program for Reversing Heart Disease w 2010 r. uzyskała aprobatę Amerykańskiego Departamentu Zdrowia .

Medycyna żywienia jest elementem tzw. medycyny stylu życia - lifestyle madicine , która opisywana jest jako Medycyna XXI w.

Jej główne założenia to prewencja i terapia chorób przez zmianę stylu życia - głownie:

  • zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna, redukcja stresu , zaprzestanie palenia tytoniu , unikanie spożywania alkoholu.

Efektywność terapii - zmniejszenie ryzyka:

  • cukrzycy typu 2 - 73%
  • zawału serca - 81%
  • udaru - 50%
  • nowotworów - 30 - 40%

 

Dieta lecznicza

1. W chorobach gastrologicznych

      - w nieswoistych chorobach zapalnych jelit,
      - w zespole jelita drażliwego,
      - u chorych ze stomią,
      - w chorobach wątroby i trzustki,
      - w uchyłkowatości jelita grubego,
      - w zaparciach,
      - w chorobie refluksowej,

2. W chorobach nefrologicznych

      - w niewydolności nerek,
      - w niewydolności nerek w okresie dializacyjnym,
      - w nefropatii cukrzycowej,
      - w chorobach metabolicznych (dnie moczanowej)

3. W chorobach nowotworowych

    Osoby dotknięte chorobą nowotworową, poddane procedurom medycznym często sądzą, że nic nie zależy od nich. A jednak tak wiele mogą zrobić samodzielnie, aby wspomóc leczenie. Odpowiednio przygotowana dieta, obecność przeciwutleniaczy w diecie jest bardzo ważna. Wiele zależy od nas samych!

4. W leczeniu cukrzycy, również w cukrzycy ciężarnych

    Odpowiednia dieta jest nierozerwalnym elementem w procesie leczenia cukrzycy. Żywienie w ciąży ma bardzo duży wpływ na zdrowie i rozwój dziecka oraz na zdrowie matki, szczególnie gdy pojawia się cukrzyca ciężarnych. Szacuje się, że występowanie cukrzycy w ciąży wynosi 2-12% i często jest to wynik wzrostu oporności na insulinę.

5. W nietolerancji pokarmowej i alergii

    Przygotowanie zbilansowanej diety w przypadku nietolerancji pokarmowej lub alergii nie jest proste, szczególnie, gdy problem dotyczy wielu alergenów i związanych z nimi reakcji krzyżowych. W takim przypadku również warto poprosić o pomoc dietetyka, który opracuje indywidualną, zbilansowaną dietę.

DIETA KOBIET W CIĄŻY I KARMIĄCYCH PIERSIĄ

Okres ciąży to szczególny czas w życiu kobiety . Rodzi się nowe życie, a razem z nim mnóstwo emocji, tych pozytywnych, ale także gdzieś w środku pojawiają się pytania, czasami tysiące pytań, a nawet lęk. Boimy się zwykle tego, czego nie znamy i okazuje się, że kolejna ciąża, choć powinna być "powtórką" i przecież przeszłyśmy to już i mamy bagaż doświadczeń tak naprawdę jest nowym wyzwaniem pełnym wątpliwości.

Prawidłowy przyrost masy ciała - oto, co nurtuje kobiety. To oczywiste -chcemy, aby nasze maleństwo otrzymało wszystko, co jest potrzebne do prawidłowego rozwoju, ale przecież też myślimy o sobie by za dużo nie przybrać w tym szczególnym okresie -no cóż później będziemy musiały zgubić zbędne kilogramy. Więc gdzie ten złoty środek? Otóż wszystko zależy od wyjściowej masy ciała, jedna z nas przybierze 16-18 kg i wszystko jest w porządku, ponieważ na starcie miała niedowagę, inna może sobie pozwolić tylko na 7 dodatkowych kilogramów, ponieważ zaczynała z nadwagą. Wszystko zależy od BMI (wskaźnika masy ciała).

          
          masa ciała
BMI = --------------------
          wzrost (m2)
          

BMI -poniżej 19,5 - przyrost masy ciała do 18 kg,

BMI -19,5-25 (prawidłowa masa ciała przed ciążą) - przyrost masy ciała od 11, 5 do 16 kg,

BMI - 25 - 29 -przyrost masy ciała od 7 do 11 kg,

BMI -powyżej 29(otyłość) -przyrost masy ciała nie powinien przekroczyć 7 kg.

Chciałabym w tym miejscu szczególnie podkreślić, że ciąża, wbrew utartym poglądom to nie czas, gdy można pozwolić sobie na "jedzenie za dwóch". Twoje maleństwo w pierwszych trzech miesiącach nie wymaga dodatkowej porcji kalorii. W I trymestrze wartość energetyczna diety się nie zwiększa, dopiero w II i III trymestrze wzrasta o 300 kcal na dobę. Wzrasta natomiast zapotrzebowanie na witaminy, mikro - i makroelementy -np.na kwas foliowy, wit. C, E, A oraz witaminy z grupy B a także na wapń, żelazo, jod, magnez i cynk.

Dieta przyszłej mamy.

W diecie ciężarnej nie może zabraknąć podstawowych składników odżywczych tj.

  • białka - znajdziesz je w mleku i produktach mlecznych, chudym mięsie i jajach, fasoli. Ilość białka w diecie kobiety ciężarnej to ok.70-95 g. dziennie. (100 g. chudego sera twarogowego to 21 g.białka)
  • węglowodanów - stanowią ok. 55% twojej diety -sięgaj po pieczywo razowe, płatki zbożowe, kasze, świeże warzywa ok. 500 g. dziennie i owoce ok. 300 g.dziennie,
  • tłuszczy - ok.25 % twojej diety -powinny stanowić tłuszcze, w tym:
    1. nasycone kwasy tłuszczowe (mięso, produkty mleczne),
    2. jednonienasycone kwasy tłuszczowe - np.oliwa z oliwek,
    3. wielonienasycone kwasy tłuszczowe -to one odpowiadają za właściwy rozwój ukł. nerwowego, a znajdziesz je w oleju lnianym -zawiera omega 3 (dodajemy do sałatki, nigdy na nim nie smażymy) oraz w oleju słonecznikowym- zawiera omega 6, a także w tłustych rybach.

W ciągu dnia najlepiej abyś znalazła czas na 5-6 zdrowych, niedużych posiłków, co zapewni twojemu dziecku i tobie stały poziom glukozy. Oczywiście nie zapominaj o płynach, najlepiej niegazowanej wodzie lub sokach owocowych. Zapotrzebowanie na płyny w tym okresie wzrasta o. 90 ml. i wynosi ok.2400 ml/dobę.

Czego unikać?

Choć tyle wiemy o zachciankach kobiet w ciąży, warto jednak zawsze mieć na uwadze zdrowe odżywianie. Jeśli zgrzeszysz nie zadręczaj się -grunt abyś, na co dzień stosowała się do zasad i unikała słodyczy, wyrobów cukierniczych, piekarniczych i margaryn zawierających izomery trans, chipsów, produktów typu fast food lub smażonych w głębokim tłuszczu.

Ważne jest byś również unikała:

  • produktów nieświeżych, surowych ryb (sushi), owoców morza, surowego mięsa - np. tatara, carpaccio z wołowiny czy surowej szynki,
  • serów z niebieską pleśnią np. camembert -mogą zawierać listerie,
  • surowych lub niedogotowanych jaj ( jaja muszą być ugotowane na twardo),
  • mleka niepasteryzowanego i przetworów z takiego mleka,
  • wątroby, produkty z wątroby, tran ( ze względu na dużą zawartość wit. A),
  • kawy - dozwolone 2 filiżanki dziennie,

Ostrożnie należy podchodzić do dużej ilości ryb ze względu na śladowe ilości rtęci, (czyli np. wystarczy 2 filety tuńczyka w tygodniu).

Absolutnie zabroniony jest alkohol, nikotyna i inne używki.

Jeśli cierpisz na nadciśnienie tętnicze należy ograniczyć sól, jeśli masz cukrzycę lub inny problem dietozależny koniecznie skonsultuj się z lekarzem i dietetykiem, który przygotuje indywidualną i zbilansowaną dietę.

W tym miejscu pragnę również podkreślić, że bardzo ważna jest higiena żywności, przygotowanie i przechowywanie posiłków.

Dolegliwości w pierwszych miesiącach ciąży:

Mdłości i wymioty

Mdłości i wymioty dokuczają, co drugiej ciężarnej i zwykle mijają po trzecim miesiącu ciąży. Ale jak przetrwać te trzy miesiące? Nie ma jednej recepty dla wszystkich kobiet jednak może któraś z poniższych metod przyniesie ulgę:

  • jedz miej a częściej,
  • rano zanim wstaniesz z łóżka zjedz krakersy lub sucharka,
  • unikaj pokarmów tłustych i ostro przyprawionych,
  • unikaj zapachów, które wyzwalają mdłości ( np. zapach smażonego mięsa lub benzyny),
  • zbawienny może być imbir w postaci herbaty lub ciastek imbirowych,
  • odpoczywaj w ciągu dnia,
  • niektórym kobietom pomaga picie wody z octem jabłkowym (kilka kropel w szklance ciepłej wody),
  • zdesperowane kobiety sięgają również po Coca Colę.

Ciąża to często okres zmian na lepsze, nie tylko w twoim jadłospisie, ale również w diecie twojego partnera. W końcu w grupie zawsze raźniej i łatwiej wytrwać w swoich postanowieniach. A wspólny CEL z pewnością wart jest takiego wyzwania!

IV. DIETA W OKRESIE MENOPAUZY

V. DIETA PRZECIWGRZYBICZA stosowana przy przeroście Candida albicans

Dieta wspomagająca funkcjonowanie mózgu dzieci i dorosłych

Jak utrzymać wydajność mózgu na najwyższym poziomie, jak zapobiegać następującym z wiekiem zmianom degeneracyjnym, jak pomóc osobom, które doznały urazu czaszkowo - mózgowego? Dieta jest w tym przypadku niezwykle konieczna.

http://www.eam.pl
<